maandag 6 juli 2009

Licht en lucht

De grote vakantie is begonnen! De eerste week staat voor Wolfje in het teken van een dag-kamp "Licht en Lucht" genaamd. Ooit speciaal opgezet om de Amsterdamse bleekneusjes letterlijk van licht en lucht te voorzien. Deze stadse bleekneusjes worden om acht uur 's ochtends op diverse plekken in de stad opgehaald om vervolgens naar de Kennemerduinen te gaan. Daar is een tentenkamp opgezet en worden de kinderen de hele dag beziggehouden in de gezonde buitenlucht. Rond vijf uur komen de kinderen weer terug in de grote vieze stad om de volgende ochtend vroeg weer naar de frisse buitenlucht te vertrekken.
Voor Wolfje is het de eerste keer dat zij meegaat. Gelukkig gaat ons buurmeisje ook mee, voor haar is dit het derde jaar dus zij weet wat haar te wachten staat. Na een kort nachtje slapen van de spanning komen we aan bij de opstapplaats. Buurmeisje is er al en staat te praten met twee andere meisjes die zij kent van dit kamp. Ik zie dat Wolfje probeert kontakt te maken maar de meiden in het groepje hebben het druk met het weerzien en merken haar niet op. Als Wolfje weer bij mij komt staan en voor Elfie en liedje zingt weet ik dat zij zich onzeker voelt en steun zoekt bij haar zusje. Ik kijk nog eens rond en begin langzaam systemen te ontdekken. Het zijn geen losse kinderen maar de meeste zijn samen met hun broer of zus net als buurmeisje en buurjongen. Op dat moment vraagt een vader:"Gaat zij ook mee?" en wijst naar Elfie in haar rolstoel. Op mijn ontkennende antwoord zegt hij:"jammer". "Ja" denk ik, "ontzettend jammer". Maar niet voor Elfie zelf, die heeft in haar zeer beschermde omgeving een leuk leven zonder zorgen. Geen onzekerheden of zij wel door een groep geaccepteerd wordt, geen angst of ze wel ergens bij hoort en of ze wel een vriendinnetje zal vinden. Geen erg in het feit dat haar ouders gescheiden zijn en ook geen gehandicapt zusje waardoor je bang bent dat andere kinderen jou nu ook raar vinden. Geen angst om te falen, geen druk om te presteren. Je zou bijna geloven dat zij verlicht is. Geen gisteren geen morgen, alleen het "nu". Ik adem dus ik ben.

Thuisgekomen voel ik mij vreselijk verdrietig. De tranen slik ik dit keer niet weg maar laat ze komen in de hoop dat het oplucht. Het beeld van mijn lieve kleine dappere Wolfje in de duinen tussen 200 onbekende stadse bleekneusjes doet mij pijn. Mijn gedachten gaan terug naar de tijd waarin Michiel en ik besloten een tweede kindje te maken. Onze relatie was toen al niet stabiel maar 1 ding wisten wij zeker; wij hadden allebei zoveel steun aan onze broers en zus gehad dat wij dat Wolfje niet wilden onthouden. Wij wilden haar een levensgetuige geven, iemand die haar ouders net zo kent als zij. Iemand die gedeeltelijk hetzelfde levenspad bewandelt. Een broertje of zusje om mee te rivaliseren en te experimenteren. Want wat er ook met onze relatie zou gebeuren, de kinderen zouden in elk geval elkaar hebben.
Dat dit allemaal zo anders is uitgepakt is meer dan "jammer". De pijn die ik hierover voel kan ik niet onder woorden brengen. Want wat had ik mijn dochters vanmorgen graag samen op de bus gezet. Beide met een rugzak voorzien van zwem- en regenkleding, een broodtrommel en flesje drinken zoals het kamp voorschrijft. Vanavond zou ik dan de verhalen aanhoren van de twee zusjes die elkaar niet uit laten praten en ruzie maken omdat ze zo moe zijn van al dat licht en die frisse lucht. Wat zou ik Wolfje's rugzak vol zorgen en onzekerheden graag net zo makkelijk uitpakken als haar rugzak met regen- en zwemkleding, de broodtrommel en het flesje drinken. Net als elke ouder gun ik haar een licht en luchtig bestaan. Hopelijk lukt het haar deze week zelf om haar zware rugzak even te laten voor wat het is en te genieten van het zonlicht en de heldere lucht in de duinen.

12 opmerkingen:

  1. Wat heb je dat zo mooi geschreven, Fenna! Ik heb er zelf tranen van gekregen. Hopelijk heeft Wolfje veel plezier in dit kamp. Er zijn grote verschillen in onze levens, maar je weet ~ ik heb mijn eigen verdriet vanwege onze jongste zoon. Het is heel wat anders dan wat Elfie heeft, maar verdriet is verdriet en als moeder doen we ons best nietwaar, om het zo goed mogelijk te doen en meer kan men niet verwachten.... Ik wens je veel sterkte toe en stuur hierbij een flinke zoen speciaal voor jou! Liefs van Dorith

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Fenna,
    Sem ging vanochtend naar hockeykamp en jij beschrijft precies wat ik vanochtend ook voel. Isa had namelijk vanwege haar leeftijd samen met hem in het groepje kunnen zitten.

    ps: je hebt schrijftalent

    BeantwoordenVerwijderen
  3. pim en ineke fenger6 juli 2009 om 22:35

    Bijna als geen ander kennen we de geschiedenis, achtergronden en ontwikkelingen van Wolfje en Elfie. Met alle zorgen, verdriet en toch ook wel vreugde. Maar toch, als we je verhaal lezen zoals jij dat zo aangrijpend en persoonlijk opschrijft kunnen ook wij onze tranen niet bedwingen. De kracht die wij van jou kennen geeft vertrouwen dat ook Wolfje en vorm zal vinden om met haar problemen om te gaan.
    Opa en Oma Fenger

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op Hyves zou ik nu op respect drukken.
    Wat mooi beschreven Fenna. Juist dat wat er niet is kan soms zo oneindig verdrietig maken.

    Knuffel uit Monster

    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je ook dit weer enorm goed omschreven. Je moet toch eens een krant zoeken voor je columns :-)
    Moeilijk soms om die verschillen tussen je kinderen te zien hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi beschreven Fenna. Het regent nu buiten waardoor het vocht achter mijn brillenglazen niet opvalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hee Fen, lieverd, dikke zoen
    Ik hoop dat Elfie vrolijk is en dat Wolfje het gezellig had in de duinen...Jess zit nog twee weken opschool...
    knuffels
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, lieve Fenna. Zo herkenbaar. Ik ging vroeger ook op zomerkamp, maar niet met mijn grote broer helaas. Om andere redenen dat wel. Maar 25 jaar later (en eigenlijk al zodra ik terug kwam van zo'n kamp) kan ik oprecht zeggen dat je er leuke vriendjes voor terugkrijgt. Het kost wel wat meer moeite en doorzettingsvermogen. Toevallig kreeg ik vorige week na 20 jaar een mailtje van een pony kamp vriendinnetje met wie ik het contact was verloren. Erg leuk.

    Even snel kopje thee om brok in m'n keel weg te werken en weer ah werk te kunnen. Kus, Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeetje Fenna, geen woorden voor. Ik heb ontzettend veel bewondering voor je!
    Veel liefs Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Fenna, prachtig beschreven! Zware momenten, maar ik weet zeker dat Wolfje zich zal vermaken. Groetjes Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi lieve Fenna,
    Wat blijft het toch keer op keer een confrontatie h, al die dingen die voor miljoenen moeders zo vanzelfsprekend zijn.
    Ik loop ook de ogen uit mijn kop te janken deze week, omdat het drie jaar geleden is dat ik ontdekte dat ik zwanger was van Anna. We waren toen nog zo gelukkig samen, zo vol verwachting. En nu is alles anders... X

    BeantwoordenVerwijderen
  12. WOW Fen, wat mooi en ontroerend.
    Ik kom via jouw Facebook hier, ik heb je al zo lang niet gezien en gesproken en jij en ik weten niet zoveel meer van elkaar. Ik zou je graag weer eens zien. Dikke kus, Daan

    BeantwoordenVerwijderen