zondag 2 augustus 2009

Weer thuis

Daar zijn we weer. Thuis. Na drie weken in de Nederlandse natuur voelt Amsterdam als een agressieve, broeierige en naar uitlaatgassen stinkende plaats. De dynamiek die ik normaal gesproken zo heerlijk vind komt vrij hard binnen. Scooters met haastige chauffeurs die links en rechts inhalen, toeterende auto's en rinkelende trams die ons huis passeren. Wat een contrast met de rust die de laatste weken over ons heen is gekomen.
De eerste twee weken van onze vakantie brengen wij door in mijn favoriete paradijsje in Breukelen. Regelmatig komt er een begeleid(st)er voor Elfie zodat ik ook een beetje vakantie heb en vakantie-dingen met Wolfje kan ondernemen. Deze vakantie-dingen bestaan voornamelijk uit zwemmen in de vaart. Want wat een magie zo'n huis op een eiland als je eindelijk je A en B diploma hebt en dus zonder zwemvest rond mag lopen en op elk moment dat je verlangt in het water kunt plonzen. Oeverloos veel plezier met alleen een bikini, een steiger, een surfplank en een peddel. Dikke pret als we samen tegelijk een aanloopje nemen om in het water te springen en nog meer hilariteit als blijkt dat onze hond Pluk het ook leuk vindt om een stukje mee te varen op de surfplankkano. Pocahontas here we come.
Ook Elfie geniet volop. In haar regenbroek en zwemvest lopen wij eindeloos rondjes om het huis, langs de randen van het eiland, door het heksenbos en over de knisperende steentjes van het grindpad. Met uitgestoken handjes langs de beplanting om steeds opnieuw verrukt te raken over de tinteling die dit geeft. Dan weer zittten op de grond en kijken hoe de juist geplukte grassprietjes naar beneden dwarrelen als je ze hoog boven je hoofd los laat. Totdat het genoeg is en tijd voor weer een nieuw rondje om het huis.

De derde week kamperen wij in een Pipo-wagen op een boerderijcamping bij Winterswijk. Net als vorig jaar samen met Elfie's logeerouders. Gerrit en Herma in hun eigen caravan op hun vaste idyllische stekje en wij aan de andere kant van het bosje in de woonwagen met uitzicht op de schapenweide. Wat een rust. Wat een stilte. Geen televisie, internet of andere aanzuigende media. Geen ander verkeer dan wandelaars, fietsers en een enkele tractor. Stralende zon, kronkelende smalle weggetjes, glooiend landschap, bossen, weilanden, zandpaden, vennetjes en 's nachts een stevig gevulde sterrenhemel. Paradijs nummer twee.
Wolfje heeft al snel vriendinnetjes gemaakt en is letterlijk met het kraaien van de haan vertrokken, af en toe binnenstormend voor een boterham of melk met meisje A, B of C in haar kielzog. Rond een uur of tien breng ik Elfie naar Herma en Gerrit die de zorg overdag van mij overnemen. Ze lopen rondjes achter haar aan om de grote schuur, langs de randen van het erf, door de wei of over het zandpad. Het aanbod op de camping is voor Elfie uitgebreider dan in Breukelen. Hier kan zij onder begeleiding van haar hulpouders op een skelter rijden (voeten op de pedalen en zelf trappen!). Ik zie haar samen met Gerrit op de schommel en in het kippenhok. In de fietskar achter Herma als zij samen met Gerrit naar Duitsland fietst om broodjes te halen. Ook de voetbaltafel wordt in het vaste stramien opgenomen. Elk rondje weer stapt zij even het schuurtje binnen om aan de handvaten van het tafelvoetbalspel te draaien. Altijd aan dezelfde kant. Steeds op dezelfde plek. Na een paar dagen krijgt zij ook schik in het nemen van corners. Dat wil zeggen het bovenhands ingooien van de bal.
Wanneer je ziet dat allebei je dochters zo goed in hun vel zitten, zich vermaken met wat er is en je hebt zelf je handen vrij, dan is het tijd om écht te ontspannen. 's Ochtends meestal een activiteit, lopen, skaten, een wandeling met een ezel met picknickmand (en Wolfje er bovenop). 's Middags boodschappen doen, een tochtje maken en luieren. In één ruk lees ik twee boeken uit die al meer dan een half jaar onaangeraakt naast mijn bed liggen. Geen telefoon, geen afspraken, geen plichten die roepen. Alleen maar rust.

Als we thuis komen trek ik snel de deur achter mij dicht. Ik wil nog even niet. Nog heel even niet de hectiek voelen die bij het binnenrijden van de stad direct al op je afkomt. Nog even geen deel zijn van de bont gekleurde mensen op straat met hun harde gelach, hun gefluit en geschreeuw. Ik kijk naar mijn tuin en zie dat het gras welliswaar hoog geworden is, maar de hortentia's knallen bijna uit elkaar bij wijze van begroeting. Paarse, roze, witte en blauwe bollen stralen naar mij, scherp afgetekend tegen het diepe groen van de bomen daarachter. Zelfs de viooltjes in de potten op het terras, die toch al enige tijd geen water hebben gekregen, kijken mij uitdagend aan. Wolfje verliest zich zowaar voor een paar uur op haar kamer in herontdekte eigendommen en bouwt een boerderij. Door de muren heen hoor ik haar taferelen naspelen die zich tijdens de vakantie hebben voorgedaan. Elfie scharrelt tevreden heen en weer tussen haar kamertje en de wasmachine die op volle toeren draait. Nog even geen televisie. Nog even geen mail. Alleen de stilte. Alleen maar rust. Wat een heerlijke vakantie. En wat fijn om weer thuis te zijn.

17 opmerkingen:

  1. Fen, wat een heerlijk verhaal. Ik voel de rust die je beschrijft. Toch ben ik bang dat ik je rust ook ga verstoren want ik wil jullie graag zien, hebben jullie binnenkort tijd? Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of Fenna wat fijn dat je het zo goed hebt gehad! Ik hoop dat je de stilte in je hoofd nog een tijdje kunt vasthouden. Liefs, Klarianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klinkt fantastisch Fen.
    En met een lange nazomer voor de boeg, komen er nog volop mooie dagen om er met ons bootje vandoor te gaan.
    Daar hebben we het nog over.

    Liefs, Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Fenna,
    Wat heerlijk voor je dat je zo hebt kunnen genieten!! En wat schrijf je geweldig, ik lees het in één adem uit en dat gebeurt me niet snel bij blogs. Knap zeg, dat Elfie zelf kan trappen op de skelter en dat ze blijkbaar haar voeten niet (meer?) wegtrekt omdat het eng is.
    Ook een goed idee om samen met de logeerouders een weekje te gaan, die ga ik onthouden voor ons. Leuk om zo op de hoogte te blijven van hoe het met jullie gaat.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn dat jullie het zo goed gehad hebben, heerlijk. Was je zo aan toe!

    Kus, Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi blog Elfie. Dat heeft je moeder mooi gemaakt. Wij waren tegelijk met jullie op vakantie en ja, 't komt even rauw aan, de werkelijkheid van alledag weer terug. Maar de fijne weken neemt niemand ons eer af hè.

    Knuffel voor jullie van Soma & de Muschjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer zo een goed verhaal !! Met natuurlijk het zeer herkenbare Breukelen. Ik voel me nu pas ècht een amateurtje met mijn reisverslagen.
    Liefs,
    Richard.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat kan jij goed schrijven Fenna
    suc6 met het oppakken van de draad van je dagelijks ritme
    lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Fenna,
    Wat hadden jullie een heerlijke vakantie! En je beschrijft het zo mooi, dat ik alles voor me kan zien. Hopelijk kunnen jullie ook genieten van de rest van de zomerse weken.
    Liefs van je tante

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat mooi geschreven, Fenna! alsof we er bij zijn. voel ik de rust en ruik de natuur.
    en dan weer de thuis, de harde drukke maatschappij weder in.
    ik hoop dat je de batterij weer ff lekker heb kunnen opladen om met frisse moed weer door te gaan.

    liefs, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Fenna,
    Wat een heerlijk verhaal, wat zal jij van de rust genoten hebben.
    Ik hoop dat je nog even van de rust kunt genieten.
    Liefs Gera

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha die lieve Fenna,
    Wat fijn dat jullie het zo heerlijk hebben gehad, als ik het lees beleef ik het helemaal mee! Heb je sms-je wel ontvangen, maar zelf net terug, druk met de muur die 'thuis' heet... Mijn route lag naar groningen waar Bram een heerlijke midweek Schier heeft gehad. Gevolg was wel dat ik eigenlijk nauwelijks thuis was en niet kon afspreken.
    Waar ik trouwens ook om moet lachen is dat men zodra je naar het oosten rijd denkt dat in het oosten alles dichtbij is......... Winterswijk is voor mij +/- net zo ver als A'dam, alleen minder druk op de weg ;o)
    Liefs Sarike

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat heerlijk dat je zomaar drie weken op vakantie kon. Ook geweldig dat de meiden (en jij) zo ontzettend genoten hebben.
    Knap hoor dat Elfie zelf op de skelter kon.
    Leuk dat je tijd had om weer zo'n goed verhaal te schrijven over je belevenissen. Tot 'horens'.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. IK WIL EEN VILLA VERHAAL!!

    Liefs Leonieke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo,

    Ik vindt dit een hele mooie blog. (lekker vrolijk) Ik heb nog niet gelezen maar dat ga ik nog even doen...

    Liefs Debra (vriendin van rettmeid Marilou)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha Fen! Wat schrijf jij goed.
    En leuk om van je te horen en dan ook meteen bij te kunnen lezen. Ik zeg holadiejee. Als je een keer zin hebt koffie?

    BeantwoordenVerwijderen